دانستنی‌های نوجوان | آرامگاه بوذرجمهر قاینی
  • کد مطالب: ۱۸۲۹۱۸
  • /
  • ۲۹ مهر‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۶:۳۲

دانستنی‌های نوجوان | آرامگاه بوذرجمهر قاینی

همان‌طور که می‌دانید، کشور ما شاعران و عارفان مشهوری دارد که نامشان در جهان شناخته‌ شده است.

امین صادق‌پور - همان‌طور که می‌دانید، کشور ما شاعران و عارفان مشهوری دارد که نامشان در جهان شناخته‌ شده است. در روزگاران قدیم، این شاعران و عارفان بودند که از زبان مادری پارسی حفظ و حراست کردند.

یکی از این شاعران، بوذرجمهر قاینی است که آرامگاه او در شهر قاین واقع در استان خراسان جنوبی قرار دارد.
بوذرجمهر قاینی یکی از سیاست‌مداران قرن‌های چهارم و پنجم بود که در اواخر عمرش به شعر و عرفان روی آورد.

این شاعر در دربار سلطان محمود غزنوی خدمت می‌کرده و بعد از مرگ سلطان محمود غزنوی نیز در دربار پادشاهی سلطان مسعود غزنوی می‌زیسته است.

وقتی حکومت غزنویان سقوط کرد، از شهر غزنه به قاین آمد و در این شهر وفات یافت. خوب است بدانید بوذرجمهر، به دو زبان پارسی و عربی تسلط داشته و از او شعر‌ها و قصیده‌هایی به جا مانده است که مشهورترین آن‌ها قصیده بهاریه است.

پیشینه‌ی تاریخی آرامگاه بوذرجمهر به قرن‌های ششم و هفتم بازمی‌گردد. این آرامگاه تاریخی به صورت چهار ایوانی با زیباترین هنرهای معماری ساخته شده است.

گنبدی سنگی که فراز ایوان‌ها ساخته شده نیز از دیگر زیبایی‌های این آرامگاه است. هم‌چنین تزیینات گچ‌کاری زیر گنبد زیباترین بخش‌های آرامگاه بوذرجمهر قاینی به شمار می‌رود که دارای تزیینات مقرنس‌کاری و گچ‌بری است.

یکی از جالب‌ترین بخش‌های این بنای ارزشمند تاریخی اتاقی است دارای یک گنبد که در آن سنگ کار شده است.

آرامگاه بوذرجمهر قاینی با شماره‌ی ۲۷۵۹ در فهرست آثار ملی ایران ثبت و از سوی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی مرمت و بازسازی شده است.

این مکان امروزه با نام منطقه گردشگری بوذرجمهر قاینی شهرت دارد. هم‌چنین این بنای ارزشمند تاریخی در کناره‌ی کوه واقع شده است.  

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.